Com triar l'escola
2. Cal visitar diverses escoles, el dia de portes obertes o demanant hora amb algú del centre perquè ens l’ensenyi. En l’imprès de sol·licitud de centre haurem de posar més d’una escola.
3. Mireu la pàgina web de l’escola, és un bon aparador del que es fa i del que es pot esperar d’una escola.
4. La proximitat és un valor molt important. Al llarg de l’escolaritat s’ha d’anar cada dia al col·legi, i un trajecte d’una hora són moltes hores al llarg dels anys. A més, una escola a prop de casa garanteix amics i companys d’escola al barri on vius. No ha de ser el principal factor, però no deixa de ser un factor molt important.
5. Si es possible, és millor visitar l'escola quan estigui en funcionament que quan es realitzen jornades de portes obertes en dissabte o sense alumnes.
6. Una visita a una escola no és una visita immobiliària. Les instal·lacions tenen importància, però no poden ser mai el principal motiu d’elecció. El que fa d’una centre una bona escola és el treball dels professionals, la implicació de les famílies i l’actitud dels alumnes. Sense treball ni implicació no hi ha escola.
7. Mireu com entren i com surten els nens de l’escola. Si hi van contents o no.
8. Observeu el grau d’heterogeneïtat de l’alumnat de l’escola. Les escoles heterogènies són bones perquè ensenyen de manera pràctica la convivència amb persones diferents. Està demostrat que l’aprenentatge millora quan existeix un perfil d’alumnat més heterogeni.
9. Hem de mirar si l’escola reivindica millores. Mirem bé les pancartes del centre. Què demanen i quins arguments fan servir.
10. Hem de triar una escola que sigui coherent amb els valors de la família. No es lògic portar els fills a una escola religiosa si s’és anticlerical. No hem de donar missatges contradictoris entre família i escola.
11. Un punt important a valorar és quin és el grau d’implicació de les famílies en el projecte educatiu de l’escola. És important conèixer si són consultades i si se les té en compte a l’hora de definir les grans estratègies de treball.
12. Les activitats complementàries són importants, però resulta molt més important què es fa a l’escola durant les hores d’escolaritat obligatòria, per això és cabdal el projecte. El fet de tenir unes determinades activitats com horari d’acollida o determinades extraescolars pot decantar l’elecció entre dos centres en igualtat de condicions, però no pot ser el motiu principal d’una tria.
13. Un altre factor molt sobredimensionat és la titularitat del centre. Més important que saber qui és el propietari de l’escola és saber què es fa a l’escola, com s’educa en l’escola i quin espai de participació es reserva per a les famílies dels alumnes. La propietat de l’escola pot tenir una influència en el preu que paguen les famílies, però no en la seva qualitat.
14. Cal pensar també que l’escola on aniran els nostres fills canviarà al llarg dels anys on estigui escolaritzat i per això cal mirar-la pensant en el futur, no quedar-nos en les preocupacions immediates de cara al P3 ja que la vida escolar d’un alumne va molt més enllà de l’etapa preescolar.
15. Finalment cal tenir present que l’elecció de centre es pot fer cada dia. Allà on el centre és obert a les propostes i plantejaments de les famílies, podrem fer moltes aportacions i reflexions. Allà on la comunitat escolar estigui formada de debò per professorat, alumnat i famílies tot anirà molt millor.
Font: Fapac
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada